Na samotný závěr roku nabízíme některé významnější novinky pro podnikatele v roce 2018.
Příjmy ze závislé činnosti budou podléhat srážkové dani, pokud v úhrnné výši nepřesáhnou 2500 Kč za měsíc. Doposud podléhaly srážkové dani pouze příjmy z dohod konaných mimo pracovní poměr do 10000 Kč za měsíc, jestliže nebylo podepsáno prohlášení k dani
Bude zvýšena minimální měsíční mzda na 12200 Kč dle Nařízení vlády č. 286/2017 Sb. Výše minimální mzdy má přímý vliv na stanovení celé řady dalších slev, dávek, výši pojistného a dalších.
Podnikatelé, kteří uplatňují výdaje procentem z příjmů (tzv. paušální výdaje), již budou moci uplatnit daňové zvýhodnění na dítě a slevu na manželku, avšak došlo ke snížení stropu těchto výdajů na polovinu: u příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a u příjmů z řemeslných živností z 1 600 000 Kč na 800 000 Kč, u příjmů z ostatních živností mimo řemeslných živností z 1 200 000 Kč na 600 000 Kč, u příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku z 600 000 Kč na 300 000 Kč, u jiných příjmů ze samostatné činnosti z 800 000 Kč na 400 000 Kč.
Dochází ke zvýšení daňového zvýhodnění na první dítě (na druhé a další děti platí zvýšení již za rok 2017) o 150 Kč, tj. na částku 1267 Kč měsíčně
Podnikatelé, OSVČ, musí počítat se zvýšením minimálních měsíčních záloh na sociální (důchodové) pojištění na částku 2 189 Kč a se zvýšením záloh na zdravotní pojištění ve výši 2 024 Kč
Zahraniční stravné stanovilo MF Vyhláškou č. 401/2017 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2018. Při pracovních cestách k našim sousedům v EU nedošlo, co se týče výše stravného, ke změnám oproti roku 2017.
Cestovní náhrady v roce 2018 ve srovnání s rokem 2017
Vyhláškou MPSV číslo 463/2017 Sb. se od 1. 1. 2018 se určuje sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravné a stanoví průměrná cena pohonných hmot.
Sazba základní náhrady
pro osobní silniční motorová vozidla · rok 2017: · 3,90 Kč · rok 2018: · 4,00 Kč
pro jednostopá vozidla a tříkolky · rok 2017: · 1,10 Kč · rok 2018: · 1,10 Kč
Průměrné ceny PHM
benzin 95 oktanů · rok 2017: · 29,50 Kč · rok 2018: · 30,50 Kč
benzin 98 oktanů · rok 2017: · 32,50 Kč · rok 2018: · 32,80 Kč
motorová nafta · rok 2017: · 28,60 Kč · rok 2018: · 29,80 Kč
Tuzemské stravné
Za každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel (státní a příspěvková sféra) zaměstnanci stravné podle § 176/1 zákoníku práce.
Doba trvání pracovní cesty · 2017 · 2018
5 až 12 hod. · 72 až 86 Kč · 78 až 93 Kč
12 až 18 hod. · 109 až 132 Kč · 119 až 143 Kč
nad 18 hod. · 171 až 205 Kč · 186 až 223 Kč
Za každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel (podnikatelská sféra) zaměstnanci stravné podle 163/1 zákoníku práce nejméně
Doba trvání pracovní cesty · 2017 · 2018
5 až 12 hod · 72 Kč · 78 Kč
12 až 18 hod · 109 Kč · 119 Kč
nad 18 hod · 171 Kč · 186 Kč
Sazby základních náhrad a průměrné ceny PHM platí pro OSVČ a zaměstnance, který použil pro pracovní cestu jiné vozidlo než vozidlo zaměstnavatele a cenu PHM nedoložil nákupním dokladem.
Nový tiskopis Přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2017 má označení č. 255405 MFin 5405 – vzor č. 24. Poplatníci, kteří mají pouze příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů na území ČR, budou moci učinit podání na zjednodušeném tiskopisu s označením 255405 MFin 5405/D – vzor č. 2
Na závěr přejeme našim klientům, spolupracovníkům a všem lidem dobré vůle mnoho zdraví a spokojenosti a dobré vykročení do nového roku 2018.
